martes, 9 de diciembre de 2008

Un ahir per un demà amb un avui...

M’agradaria aprofitar aquesta data tan matemàticament exacta dels 40 anys de funcionament del nostre centre per a proposar unes reflexions sobre els canvis que ha experimentat l’educació en aquest període. D’aquesta manera, inspirats pel lema triat per a la commemoració, “Un ahir per un demà” podem tractar de mantenir i millorar , en la mesura de les nostres possibilitats, allò que la perspectiva del temps transcorregut hagi decantat del costat positiu i reduir o canviar de tendència en el que hagi resultat contraproduent.


Crec que totes les aportacions s’han de tenir en compte, tant les d’alumnes com les d’ex-alumnes, les dels pares i les dels pares dels ex-alumnes (i ara fins i tot, avis!), les dels profes actuals i les dels ex-profes, així com la de qualsevol persona que hagi tingut a veure de manera directa o indirecta amb l'educació secundària al nostre poble durant aquest quaranta anys: és a dir totes i tots!


Per la meva part voldria trencar el gel dient que, des del meu punt de vista, l’educació generalitzada fins el 16 anys ha estat un gran avenç produït aproximadament a la meitat del període al que ens referim. I dic això sabent que moltes persones es queixen de la “baixada de nivell acadèmic” que atribueixen a aquest canvi fonamental. Penso que, per mesurar les coses correctament, s’hauria de tenir en compte no només els que eren a les aules en una determinada època sinó tots els de la mateixa edat, igual que per mesurar la renda per càpita no es té en compte només els més rics sinó tots els habitants del país. D’aquesta manera resulta evident la millora.


En aquest sentit no oblidem que, precisament al 1968, l’any que s’inaugurava el nostre centre, es desenvolupava a França un moviment de rebel·lia estudiantil per democratitzar l’educació que acabaria per estendre’s per tota Europa. Penso que no seria descabalat afirmar que la seva influència estava ben present a la Llei d’educació que consagrava el canvi esmentat.


Altres reformes introduïdes per aquesta llei han de rebre també valoracions molt mesurades. Per exemple alguns l’atribueixen la manca d’autoritat dels professors mentre que altres responsabilitzen d’aquesta a la falta de suport social i pressupostari.



Com podeu veure 40 anys molt moguts...com seran els propers?.


Depèn de tots.


Un ahir per un demà, però amb un avui per reflexionar i actuar en conseqüència.


No hay comentarios: